Statut
Statut
Klubu Sportowego
Akademia Tenisowa Masters
Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba, charakter prawny
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: Akademia Tenisowa Masters i zwane jest dalej Klubem.
§ 2.
Siedzibą Klubu jest miasto Radom. Klub prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i poza granicami kraju.
§ 3.
- Klub, jako stowarzyszenie kultury fizycznej nieprowadzące działalności gospodarczej podlega wpisowi do ewidencji na podstawie przepisów ustawy o sporcie.
- Klub posiada osobowość prawną.
§ 4.
Klub działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz niniejszym statutem.
§ 5.
Klub może być członkiem innych organizacji i związków sportowych.
§ 6.
- Klub jest organizacją o celach nie zarobkowych a wszelkie uzyskane w trakcie działalności dochody przeznaczone są na realizację zadań statutowych.
- Klub opiera działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 7.
Klub używa pieczęci i odznak organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Rozdział 2
Cele i środki działania
§ 8.
Celem Klubu jest:
1) rozwój i popularyzacja tenisa ziemnego
2) upowszechnianie i rozwijanie kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych
3) wychowanie dzieci i młodzieży przez kulturę fizyczną
4) promocja i organizacja wolontariatu
§ 9.
1) prowadzenie działalności szkoleniowej i zajęć sportowych,
2) organizowanie zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych,
3) uczestniczenie w rozgrywkach i zawodach sportowych,
4) sprawowanie opieki wychowawczej i szkoleniowej nad członkami Klubu,
5) zapewnienie odpowiednich obiektów, urządzeń i sprzętu dla prowadzenia działalności w zakresie kultury fizycznej,
6) współdziałanie z władzami sportowymi, państwowymi i samorządowymi.
7) wychowanie i wypoczynek dzieci i młodzieży przez sport, turystykę i krajoznawstwo
8) organizowanie wśród dzieci i młodzieży projektów profilaktyki uzależnień,
9) organizacje zajęć pozalekcyjnych.
10) kształtowanie rozwoju fizycznego osób niepełnosprawnych
11) organizowanie szkoleń w postaci kursów, treningów i obozów sportowych
12) promocja i organizacja wolontariatu
§ 10
- Działalność prowadzona przez Klub, wskazana w § 9. ust. 1-12 jest działalnością nieodpłatną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- W celu zapewnienia środków finansowych niezbędnych do pełnej realizacji zaplanowanych zadań Klub może prowadzić działalność odpłatną w zakresie osiągania celów statutowych.
Rozdział 3
Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
§ 11.
Członkowie Klubu dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających
3) honorowych.
§ 12.
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która:
- ukończyła 16 lat (do lat 18 za zgodą przedstawicieli ustawowych),
- wniesie pisemną deklarację przystąpienia do Klubu,
- zostanie przyjęta przez Zarząd Klubu.
- Małoletni w wieku poniżej 16 lat, spełniający warunki określone w ust. 1 pkt 2 i 3, mogą za pisemną zgodą przedstawicieli ustawowych należeć do Klubu, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Klubu.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna i pełnoletnia osoba fizyczna, która zadeklaruje pomoc finansową lub inny rodzaj wspierania Klubu i zostanie przyjęta przez Zarząd. Członek wspierający będący osobą prawną działa w Klubie za pośrednictwem upoważnionego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, szczególnie zasłużona dla rozwoju Klubu. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie członków na wniosek Zarządu Klubu.
§ 13.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- uczestniczyć w walnych zebraniach z głosem stanowiącym oraz czynnym i biernym prawem wyborczym z tym, że w składzie Zarządu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych,
- zgłaszać wnioski i postulaty wobec władz Klubu oraz oceniać ich działania,
- korzystać z urządzeń i sprzętu Klubu oraz ulg i udogodnień w granicach regulaminów i uchwał Zarządu,
- reprezentować Klub w imprezach sportowych i innych,
- używać odznak i barw klubowych.
- Członkowie wspierający mają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego prawa wyborczego.
- Członkowie honorowi mają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego prawa wyborczego.
§ 14.
Do obowiązków członków należy:
1) aktywny udział w działalności Klubu i działania na rzecz jego rozwoju,
2) przestrzeganie statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu,
3) regularne opłacanie składek członkowskich, z wyjątkiem członków honorowych,
4) dbanie o dobre imię Klubu i jego majątek.
§ 15.
- Członkostwo ustaje w przypadku:
- pisemnego wystąpienia członka, po uprzednim uregulowaniu zobowiązań wobec Klubu,
- wykreślenia uchwałą Zarządu za zaleganie ze składkami członkowskimi bądź z powodu nie uczestniczenia w działalności Klubu przez okres 12 miesięcy,
- wykluczenia uchwałą Zarządu w razie istotnego naruszenia postanowień statutu,
- śmierci członka .
- Rozwiązania Klubu.
- Od uchwał Zarządu o nie przyjęciu do Klubu, wykreśleniu lub wykluczeniu z Klubu przysługuje- wnoszone za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni- odwołanie do Walnego Zebrania Członków, którego rozstrzygnięcie jest ostateczne. Do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Walne Zebranie Członków odwołującemu się nie przysługują prawa członkowskie.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 16 .
- Władzami Klubu są;
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Walne Zebranie Członków może dokonywać wyboru Sądu Koleżeńskiego do rozstrzygania sporów między członkami, powstałych w związku z działalnością w Klubie- określając jednocześnie regulamin działania tego Sądu.
- Kadencja wybieranych władz Klubu trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków.
§ 17.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Klubu. Może być onozwyczajne lub nadzwyczajne.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział z głosem stanowiącym członkowie zwyczajni, honorowi i wspierający (z ograniczeniami określonymi w § 13 ust.2 i 3 ), a z głosem doradczym zaproszeni goście.
§ 18.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd co roku, jako sprawozdawcze i co cztery lata jako sprawozdawczo-wyborcze.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie statutu i podejmowanie uchwał o zmianach w statucie,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności ustępujących władz Klubu,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie głównych kierunków i programów działania Klubu,
- rozstrzyganie w sprawach majątkowych Klubu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach nabycia, zawieszenia i utraty członkostwa w Klubie oraz innych odwołań przewidzianych statutem,
- decydowanie w sprawach, w których statut nie upoważnił władz Klubu,
- rozwiązanie Klubu.
§ 19.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane:
- z inicjatywy Zarządu,
- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek zgłoszony przez co najmniej ½ ogółu członków Klubu uprawnionych do głosowania.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd w terminie 21 dni od zgłoszenia wniosku lub podjętej uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
- O terminie, miejscu i porządku obrad każdego Walnego Zebrania Członków Zarząd zawiadamia członków co najmniej na dwa tygodnie przed terminem tego Zebrania.
- O ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej, uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie i bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie, o ile termin był podany w zawiadomieniu.
- Walne Zebranie Członków może zadecydować zwykłą większością głosów o tajnym głosowaniu w każdej sprawie.
- Walne Zebranie Członków prowadzi przewodniczący wybrany przez to Zebranie . Z obrad Walnego Zebrania sporządza się protokół podpisany przez przewodniczącego obrad.
§ 20.
- Zarząd jest organem władzy Klubu działającym pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków.
- Zarząd składa się z 3-5 osób wybieranych przez Walne Zebrania Członków.
- W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes, członkowie .
- Zarząd powinien ukonstytuować się w ciągu 7 dni od dnia wyborów,
- Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniu, które odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 2 miesiące. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
- Uchwały Zarządu są ważne przy obecności co najmniej połowy jego członków, w tym Prezesa lub Wiceprezesa i zapadają zwykłą większością głosów.
§ 21.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania i obowiązującymi przepisami prawa,
- uchwalanie planów działania i planów finansowych,
- powoływanie sekcji i innych jednostek organizacyjnych Klubu,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- zwoływanie Walnych Zebrań Członków,
- przyjmowanie, zawieszanie, wykreślanie oraz wykluczanie członków Klubu,
- rozstrzyganie sporów między członkami Klubu, o ile nie zostanie wybrany Sąd Koleżeński,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- ustalanie zasad opłacania wysokości składek i innych opłat oraz świadczeń członkowskich.
- Zarząd może uchwalić regulamin swojego działania, określający organizację i tryb jego pracy.
§ 22.
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 2-3 osób wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
- Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego, zastępcę i ewentualnie członka.
- Komisja może uchwalić regulamin swojego działania, określający organizację i tryb jej pracy.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu i innych organów wykonawczych Klubu.
§ 23.
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli statutowej i finansowej działalności Klubu,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli, żądanie wyjaśnień oraz usunięcie nieprawidłowości,
- składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności Walnemu Zebraniu Członków oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- występowanie z wnioskiem o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§ 24.
- Członek Zarządu i Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czynnościach lub odwołany ze składu tych władz, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
- Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu członka władz podejmuje władza, której jest członkiem, większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy jej składu,
- Zawieszony lub odwołany członek ma prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków w ciągu 14 dni od podjęcia uchwały w tej sprawie. Wniesienie odwołania od uchwały nie wstrzymuje jej wykonania.
§ 25.
Zarząd i Komisja Rewizyjna mają prawo uzupełniania swoich składów przez kooptację spośród członków Klubu posiadających bierne prawo wyborcze. Liczba członków tych władz pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Sekcje Klubu
§ 26.
- Sekcje są wewnętrznymi jednostkami organizacyjnymi Klubu tworzonymi przez Zarząd, grupującymi członków według dyscyplin sportu, wieku lub zainteresowań.
- Działalnością sekcji kierują ich kierownicy powoływani przez Zarząd.
- Zasady działania sekcji określa Zarząd w swoich uchwałach lub regulaminach, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 5 statutu.
Rozdział 6
Nagrody i kary
§ 27.
- Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody, z zachowaniem przepisów prawnych.
- Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu.
§ 28.
- Za naruszenie statutu lub uchwał władz Klubu Zarządowi przysługuje prawo wymierzenia następujących kar:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,
- wykluczenia.
- Ukaranemu członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu, w terminie 14 dni od doręczenia jego uchwały o ukaraniu. Uchwała Walnego Zebrania Członków o ukaraniu jest ostateczna.
- Zasady i tryb postępowania w sprawach karania członków może określić Zarząd w odrębnym regulaminie.
Rozdział 7
Majątek i fundusze Klubu
§ 29.
- Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
- Majątek Klubu powstaje z następujących źródeł:
- składek i opłat członkowskich,
- dochodów z własnej działalności statutowej i majątku,
- darowizn, spadków, zapisów i ofiarności publicznej,
- dotacji,
- innych wpływów.
§ 30.
Do ważności oświadczeń w zakresie praw i zobowiązań majątkowych Klubu oraz udzielania pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie dwóch osób spośród: Prezesa, Wiceprezesa,
Rozdział 8
Zmiana statutu i rozwiązanie Klubu
§ 31.
- Zmiana statutu oraz rozwiązanie Klubu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
- Walne Zebranie Członków może uchwalić rozwiązanie się Klubu, o ile sprawa ta była objęta porządkiem obrad podanym do wiadomości członkom w terminie i w sposób określony w statucie.
- Uchwała o rozwiązaniu się Klubu powinna wyznaczyć likwidatora, określić tryb likwidacji i przeznaczenia majątku Klubu.